Język obcy od najmłodszych lat

Znaczenie władania językiem obcym już od najmłodszych lat jest nie tyle nowym trendem czy rodzicielską fanaberią, ale przede wszystkim wykorzystaniem najbardziej sprzyjającego momentu na rzeczowe i funkcjonalne przyswojenie nowego języka. Dlatego właśnie wiek dziecięcy jest najlepszy, ponieważ dynamiczny sposób w jaki dzieci chłoną informacje jest po prostu cudowny.

Troskliwi i pełni ambicji rodzice zbyt często biorą tę prawidłowość dosłownie, co przekłada się na niezliczone ilości godzin nowych kursów i rozmaitych lekcji dodatkowych. Niestety drodzy rodzice, ale nie wpłynie to ani dobrze, ani owocnie na rozwój intelektualny, w tym przypadku czysto językowy waszego dziecka, dlaczego? Otóż dlatego, że mózg dorosłych, ale przede wszystkim dzieci potrzebuję regeneracji by poukładać sobie wszelkie nowe zarejestrowane dane, a sam kilkugodzinny sen nie do końca jest w stanie załatwić sprawę. Dla niedowiarków, przyjrzyjmy się może opinii naukowców w tej dziedzinie. Według nich nasi mali poligloci przyswajają język obcy w dwojaki sposób. Pierwszy z nich to naturalnie dzieci dwujęzyczne, czyli, takie których rodzice pochodzą z dwóch innych krajów, ale również, te które swoją przygodę z drugim językiem rozpoczęły przed trzecim rokiem życia. Drugi sposób nosi nazwę następczego, lub inaczej sekwencyjnego mogącego dotyczyć dzieci w każdym wieku. To najbardziej tradycyjny model, który bazuje na wprowadzeniu kolejnego języka, podczas gdy ten ojczysty, wrodzony opanowany został na poziomie umożliwiającym swobodną komunikację. Niestety nie sposób jednoznacznie stwierdzić, kiedy nasz maluch z powodzeniem powinien rozpocząć swoją lingwistyczna ścieżkę.

Prawda jest taka, że jeśli w trakcie pierwszych prób rozpoczęcia nauki nowego języka, dziecko nie wykaże, choć najmniejszego zainteresowania, wskazuje na to, że decyzja o kontynuowaniu nauki może powinna jednak zostać odłożona nieco w czasie. To jest właśnie specyfika predyspozycji językowych, a w gruncie rzeczy ich zupełnego braku, ponieważ jak twierdzą naukowcy, one zwyczajnie nie istnieją. Jeśli, więc nasze oczko w głowie przypuszczalnie rozpocznie swoją edukację nieco później, warto w tym czasie przyzwyczajać je do dźwięków w obco dla niego brzmiących językach. Sprzyja to rozróżnianiu akcentów, obycia czysto dźwięcznego dla możliwości natychmiastowego rozpoznania danego języka, co z pewnością pomoże mu w przyszłości. Język obcy to również zabawa, dlatego My Rodzice powinniśmy przede wszystkim zapewnić naszym pociechom dobrą zabawę podczas stawiania pierwszych kroków i odkrywaniu nowych lingwistycznych horyzontów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *